måndag 2 september 2013

Vad göra?

5:2 metoden är mitt mål att ta upp igen men det fungerar inte och jag har förstått varför.

Förra gången så slutade jag med allt onyttigt först och åt 1200kcal om dagen under minst en vecka och sedan  upptäckte jag att 5:2 metoden fanns och la till den. Nu dök jag på 5:2 metoden direkt efter en helg  med en del glass och kakor. Så det gick ju inte så bra då jag frossade efter första fastedagen.

Så min tanke är att jag ska göra som sist och det är att dra ner på kalorierna till 1200 igen och sedan tänka på 5:2 metoden och inte bara dyka rätt in i något som ändå antagligen inte kommer att fungera för mig.

Tyvärr har jag ingen styrka med att räkna kalorier just nu då jag har andra saker att ta tag i som som är minst lika viktiga för för mig.

Jag är sjukpensionär och dom ända personerna jag träffar är min sambo och mina 3 barn. Det finns ett aktivitetshus för likasinnade som mig och jag är där ibland och tyvärr inte så ofta som jag borde. Senast jag var där var i maj/juni så jag borde ta mig dit och träffa folk. Så det är minst lika viktigt för mig att ta mig ut och träffa folk som att tänka på vad jag äter och försöka gå ner i vikt.

Med min stress problematik så fixar jag inte att ta tag i båda problemen samtidigt. Under hela förra veckan fajtades jag med mig själv om vikten och om att gå iväg till aktivitetshuset och det slutade med att jag stannade hemma och tuggade.

Men tänker jag på hur det såg ut för 1 år sedan så drack jag flera liter coca cola i veckan samt flera kilo godis. Nu har jag ersatt det med bubbelvatten, dammsugare och glass men i betydligt mindre mängd. Vi tänker mer på vad vi äter förövrigt och jag åt pizza i Italien nu under sommaren men här hemma var nog senaste gången någon gång i höstas. Vi äter desto mer sallader, speciellt jag och min sambo som även han har övervikt.

Så i det stora hela så har det hänt en hel del och jag vet att det kan bli bättre men denna veckan kommer jag lägga energi på att ta mig hemifrån och träffa folk. Det är viktigast just nu och med att jag tar mig ut så hjälper det delvis vikten en del då jag kommer ut och rör på mig.


1 kommentar:

  1. Men kör handflatsmetoden (ät allt med måtta?) inga genvägar bara mindre- så reglerar du ditt intag på nåt sätt;) att röra sig är jättebra! Sen när du orkar börja räkna lite löst på kalorierna. Allt handlar ju egentligen om in och ut i vår kropp =) Jag hejar på dig vilket som. /kram Ann-Sofie

    SvaraRadera

-

-