måndag 3 november 2014

Autism och ADHD




Utredningen på min son är klar och vi har nu fått veta två saker.
 Det ena är att han behöver en extra person med sig i skolan vilket gör oss glada för han ligger efter så mycket och behöver mer hjälp än vad han redan får. Dock så kan rektorn säga nej till det men det hoppas jag verkligen inte. Vi ska snart ett möte om det hela och jag kommer inte gå med på något annat än att han får sitt stöd.

Det andra är att skolspykologen har gjort den utredningen hon kan men det ger oss inget resultat alls om vad för diagnos min son har. Det ska vidare till BUP som kan neka en ytterligare utredning.
MEn vad hon kan säga nu är att han kan ha ADHD och Autism, båda eller ena. Vi har hela tiden trott att detta var den slutliga utredningen men icke.

Men det viktigaste just nu är att skolpsykologen anser att han behöver hjälp av en extra person i klassen och bilder som hjälper honom så han vet vad han ska göra. För oftast så kan han inte ta in en massa information på en gång. Så när man ska be honom om att göra något så är det en sak åt gången som gäller. Så en massa info på en gång fungerar inte. Så det känns skönt att den biten är klar så han äntligen kan känna att han är duktig i skolan. Så måtte rektorn stå på hans sida nu.

En diagnos är inte viktig egentligen, men jag har nästan hela hans liv känt av att han är annorlunda då jag har jobbat på daghem i över 10 år och haft att göra med barn i alla åldrar. Har även varit på fritidshem en del så jag vet att han inte är som andra barn.

MEN hur min son än är så älskar jag honom så att det gör ont i mig så en diagnos kommer inte att ändra min kärlek till honom. Utan snarare ge mig mer förståelse för hur han fungerar och varför.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

-

-