onsdag 7 maj 2014

Det är snart dags igen ...

Att ha cirka 3 besökare i veckan på en blogg som står väldigt still är ju väldigt intressant. Så undrar hur många det blir när bloggen är igång igen?

Ja bloggen kommer nu att väckas till liv igen då det kommer att hända saker med mig som jag kommer att blogga om. Men först vill jag berätta vad som skett sedan jag bloggade sist.

Min motivation och lust till att gå ner i vikt har legat på botten helt och hållet. Att sedan ha haft renovering i lägenheten har ju inte ökat lusten direkt. Att oroa sig för sin son som ska utredas för att se om han har ADHD eller liknande har gjort så att svaga jag hellre har tröstätit än att kämpa med vikten.

Att familjen har förlorat marsvin efter marsvin har inte heller underlättat.

Att hela tiden bli påmind om min mammas hälsa, när man inte längre pratar med henne gör inte saken bättre.

Så jag har helt enkelt inte orkat ta tag i vikten igen och verkligen inte orkat blogga om det, då hade jag fått döpa om bloggen HUR MAN GÅR UPP I VIKT och det var ju inte tanken med denna blogg.

Men bakom allt skit som händer så har jag faktiskt oxå blivit patient på Obesitasmottagningen på Sahlgrenska. Första rundan dit var bara en massa information och så skulle jag ta ställning till vad jag ville söka för. Magsäcksoperation? Eller Kostbehandling? Jag var så tveksam när jag kom dit men när jag kom hem och tänkt igenom det hela så insåg jag att en magsäcksoperation är inte den lätta vägen ut.

Operationen: Kan man inte ändra tillbaka, det finns risker med operationen, man får äta en massa vitaminer resten av livet och missar man det kan man få hjärnskador. Man måste gå igenom en kostbehandling och lära sig äta rätt.
Kostbehandling: Lära sig äta rätt

Vilket har jag valt tro? Så klart kostbehandlingen för den kommer jag ändå inte undan ifrån. Skulle jag inte fixa det så skulle jag nog fundera över operationen.

Så på fredag är min första dag med kostbehandling och jag ska göra en rivstart med att äta pulver, massor utav pulver, i 12 veckor om jag kan men jag har köpt hem för ca 1 månad sedan får jag se om jag fortsätter med det, man måste inte göra 12 veckor.

Varför fredag då? Jo eftersom jag nu är deras patient så vill dom bestämma när jag ska börja. Så jag ska dit på fredag för vägning och så och sedan börja med mitt pulver som ska ersätta alla måltider. Sedan ska jag dit varannan vecka för kontroll av det hela. För man kan må psykiskt dåligt när man gör detta så därför vill dom ha kontrollen över det. Och inte mig emot! Vet en person som innan pulver mådde psykiskt dåligt och började med bara pulver själv utan kontroll och läkare. Personen blev tillslut sämre och lades in på psyket för ett tag. Så jag är rädd för att må sämre då jag har depression men så länge jag inte har självmordstankar så får jag nu börja på fredag.

Men detta pulver! Motivationen då!? Ja jag har sagt till familjen att dom får äta middag utan mig nu i början då jag inte vill se dom mumsa på massa gott och det godtar dom som väl är. Min motivation, ja den känns inte som den är här, men som läkaren sa till mig sist så hade jag visst motivation då jag faktiskt var där hos henne. Och idag har jag gått med i Tappa.se för här ska det räknas steg ... men det gäller ju då att ta sig ut genom den där dörren först vilket inte händer så ofta.

Ja vi får väl se hur det blir med det hela, jag är i alla fall tillbaka och ska nu ge mig på ett nytt försök från och med fredag.

Innan jag fick min bestämda pulverdag 
så fick jag gå igenom en 
sömnapnétest och jag har en svag
 sådan fick jag veta och den
 kan försvinna om jag går ner i vikt igen.
Här ska jag sova och göra testet ...

2 kommentarer:

  1. Kul att du är igång med både vikten och bloggen igen :) Hejar på dig. Kram

    SvaraRadera

-

-