torsdag 31 juli 2014

Miniresa del 3

Vi lämnade Horsens och för att åka ner till Köpenhamn där vi hade ett mål och det var att äta på Hard Rock Café. Förra året var vi på Hard Rock Café i Venedig så varför inte Köpenhamn?

Men innan så stannade vi vid ett fängelse som låg i Horsens som öppnades 1853 och stängdes 2006. En svensk fånge har varit där, Clark Olofsson men jag vet inte om det stämmer riktigt. Men han har varit fängslad i Danmark. Fängelset kallades av fångarna för Slottet.


Danmarks sista avrättning var på en ung man, 21 år gammal. Han satt inne efter flera stölder men han våldförde sig på en vakt och fick sitt straff förlängt. Han gjorde några försök till att ta dö på en vakt så han blev sedan halshöggen.

En annan fånge försökte gräva sig ut men blev sedan infångad igen. Han hade lämnat en lapp med texten "Finns det en vilja så finns det också en väg"


På väggarna så hade dom skrivit lite olika citat efter några fångar och vi fick en favorit.


Något jag blev väldigt förvånad över var att i fängelset fanns en kyrka. Fångarna fick sitta på en balkong och om dom hade sin familj där fick dom sitta i ett bås med ett skynke fördraget. När fängelset byggdes så var dom flesta fångarna kristna.




På vägen ner till Köpenhamn så sysselsatte jag mig lite med att virka. Men det höll inte länge utan jag blev trött och tog mig min lunch shake och somnade gott.



Väl på Hard Rock Café så fick jag enbart i mig vatten medans dom andra åt gott. Väl tillbaka i bilen fick jag min middag.



Detta var vår lilla minisemester och jag tog betydligt fler bilder. Men lite ska man väl behålla för sig själv ....











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

-

-